Leesbevorderingsnetwerken BoekStart de Bibliotheek op school BO/VO Tel mee met Taal
BoekStartde Bibliotheek op school PO/VOLeesbevorderingsnetwerken
Monitordag in Utrecht13-09-2013

Op 10 september heeft Kunst van Lezen een bijeenkomst georganiseerd rond de Monitor de Bibliotheek op school. Ruim 100 mensen van basisbibliotheken en PSO's waren in Utrecht aanwezig waar Kees Broekhof van Sardes een aanstekelijke presentatie gaf over de analyse die hij heeft uitgevoerd op de vorige meting. Deze analyse is gepubliceerd in de brochure Lezen meten - een basis voor beleid.

Landelijk Monitorcoördinator Nicolien de Pater gaf vervolgens een presentatie over haar ervaringen met de laatste meting. Daarna bereidde ze de zaal voor op de nieuwe meting die plaatsvindt tussen 21 oktober 2013 en 31 januari 2014. Vanaf 3 maart 2014 zijn de resultaten van deze nieuwe meting bekend.

Na de lunch werd in groepen gewerkt om ervaringen in kleine kring te delen, waarna de succesvolle dag plenair werd afgesloten. De aanwezigen waren enthousiast over de praktische inzetbaarheid van de monitor richting de scholen waarmee ze samenwerken. De resultaten zijn helder en inzichtelijk en appelleren bij onderwijs en gemeente aan een behoefte om op basis van deze inzichten te werken aan structureel leesbevorderingsbeleid ten behoeve van het terugdringen van taalachterstanden.    

De Monitor de Bibliotheek op school is een initiatief van Kunst van Lezen. De meting is twee keer gehouden. Aan de laatste meting deden 30.000 leerlingen, 3.000 leerkrachten en 300 leesconsulenten van 80 basisbibliotheken mee.

LogodeBibliotheekopschool500px.jpg

Terug naar het overzicht