Leesbevorderingsnetwerken BoekStart de Bibliotheek op school BO/VO Tel mee met Taal
BoekStartde Bibliotheek op school PO/VOLeesbevorderingsnetwerken
BoekStart maakt slimmer!24-09-2014

In 2010 is er door de Universiteit Leiden een wetenschappelijk onderzoek gestart naar de effecten van BoekStart. Onderzocht werd of ouders onder invloed van BoekStart meer gaan voorlezen en of kinderen daardoor meer vooruit gaan in taal.

De tussenresultaten wijzen uit dat BoekStart positieve effecten sorteert. Een vroege start met voorlezen heeft effect op de taalontwikkeling van kinderen. Wanneer ouders onder invloed van BoekStart meer gaan voorlezen scoren kinderen hoger op taal als ze 15 en 22 maanden oud zijn. Het effect van BoekStart is sterker als kinderen 22 maanden oud zijn: ouders die een vroege start maken met voorlezen en vol enthousiasme de voorleesroutine doorzetten hebben op termijn kinderen die meer voorlopen in de taalontwikkeling. Opvallend is dat kinderen die moeilijk gedrag vertonen extra gebaat zijn bij BoekStart, hun ouders blijven vaker voorlezen, ook als moeilijk gedrag vertoond wordt. Verder zijn ouders meer bekend met het aanbod aan babyboekjes en lezen ze meer voor aan hun baby. Ten slotte gaan ze vaker met hun kinderen naar de Bibliotheek.

Het promotieonderzoek van Heleen van den Berg wordt eind 2014 gepubliceerd. Begeleider is hoogleraar orthopedagogiek Adriana Bus van de Universiteit Leiden. Kijk hier voor een samenvatting van de resultaten.

 

HeleenvandenBerg-FotoHielcoKuipers-LeidschDagblad-20140603
Onderzoekster Heleen van den Berg, Universiteit Leiden

Terug naar het overzicht