Leesbevorderingsnetwerken BoekStart de Bibliotheek op school BO/VO Tel mee met Taal
BoekStartde Bibliotheek op school PO/VOLeesbevorderingsnetwerken
Hbo-training Didactiek in de praktijk, een impressie11-04-2014

Op 6 en 27 maart 2014 vond voor de eerste keer de hbo-training Didactiek plaats. Op basis van de aangegeven leerdoelen van de cursisten is een passende tweedaagse training gemaakt. Het is bedoeld voor leesconsulenten; de focus ligt op de rol van de cursisten binnen de Bibliotheek op school.

Bart Schuurmans is docent van zowel de mbo- als de hbo-training Didactiek. Hij heeft in zijn loopbaan het brede scala van de didactiek verkend vanuit verschillende perspectieven: docent po, vo en hbo, directeur basisonderwijs en supervisor. Hij verstaat de kunst om flexibel aan te sluiten bij de wensen van de cursisten, ook als deze spontaan opkomen.

Op de eerste dag zijn de leerstijlen van Kolb behandeld en de effecten van verschillende communicatiestijlen. Daarbij kwamen verschillende praktische werkvormen aan bod. De tweede dag werd er aandacht besteed aan het formuleren van doelen. ’s Middags werd er gewerkt met een actrice en het communicatiemodel de Roos van Leary. Dit model werd toegepast op ingebrachte cases van de cursisten.

Hieronder vindt u een aantal quotes van de cursisten, zo krijgt u een impressie van hun ervaringen en de toepassingsmogelijkheden in hun praktijk:

  • ‘Wat ik goed vond aan de training is dat we de leerstijlen van Kolb hebben ervaren, en de cirkel die je moet doorlopen, waar je start… Het zet je aan het denken, wat hebben kinderen nodig: de doener, de dromer, de denker en de beslisser. Een natuurlijk ver boven alles, denk steeds: wat is je DOEL!’
  • ‘Op de eerste dag heb ik vooral meer inzicht in de leerstijlen van Kolb gekregen. Niet iedereen heeft hetzelfde uitgangspunt, dus varieer met je les of gespreksopbouw. Best lastig, want je schiet als vanzelf in je eigen comfortzone en maakt een opbouw die het best bij je past.’
  • ‘De eyeopener in de cursus was vooral het belang van het formuleren van een goede doelstelling, zowel voor presentaties en lessen als voor gesprekken (met leidinggevenden, leerkrachten e.a.). Dat neem ik zeker mee.’
  • ‘Het smart(i) maken van je doelen is iets wat ik al ken uit eerdere trainingen, maar het is goed om het weer eens te oefenen. Ik ga het zeker weer meer kritisch toepassen in een volgend project. Daarnaast is het een goede reminder om het ook echt te doen.’
  • ‘Aan projecten en lesbrieven heb ik wel doelstellingen gekoppeld, maar deze zijn niet volgens de smart-methode opgesteld. Dit ga ik vanaf nu doen!’
  • Wat ik me na deze cursus vooral realiseer is hoe belangrijk een doelstelling is en dat deze smarti gemaakt moet worden. Belangrijk om uiteindelijk ook te kunnen evalueren. Voor een bibliotheekbezoek, een les of een teamoverleg.’

 

Quotes over de gesprekken op school met het team en de directie:

  • ‘Doel, Wens, Afspraak houd ik in mijn hoofd voor elk gesprek met een school.’
  • ‘Ik denk dat ik nu op een heel andere manier naar communicatie met andere mensen zal kijken. Beter zal observeren wat er gebeurt tijdens een gesprek. Ik ga proberen de deelnemers van/aan een gesprek in de Roos van Leary te plaatsen en mijn communicatie daarop af te stemmen.’
  • ‘Voorafgaand aan een gesprek heel duidelijk voor jezelf een doelstelling formuleren is belangrijk.’
  • ‘Vaak weet je vaag, maar niet goed genoeg, wat je eigenlijk als resultaat uit een gesprek wilt halen.’
  • ‘Voor mij waren deze twee dagen vooral goed om me meer bewust te zijn van de instrumenten die ik kan gebruiken bij gesprekken en bij lessen.’

 

Quotes over de sfeer, de docent en de groep:

  • ‘De tweede dag hadden we aan het begin een heel inspirerend en informerend gesprek met de groep. Daar neem ik heel veel energie van mee. De filmpjes heb ik thuis direct laten zien, dus in die zin zijn ze ook meteen toegepast.’
  • ‘Bart (docent), Lilian (actrice) en mijn medecursisten waren heel toegankelijk en open. Zij hebben er zeker voor gezorgd dat ik vrijuit kon spreken en me toch op mijn gemak voelde.’
  • ‘De cursusleider gaf de cursus erg goed. In de middag kon je ‘problemen’ inbrengen, waarbij je hulp kreeg van een actrice. Van mij werden zelfs twee ‘problemen’ behandeld. Erg fijn.’

 

We hopen hiermee aankomende cursisten voor deze training te enthousiasmeren. Op 18 september en 6 november 2014 wordt de cursus opnieuw gegeven in Utrecht. Klik hier voor meer informatie. Klik hier voor het aanmeldingsformulier.

Stieneke Eising
11 april 2014

Terug naar het overzicht